Excellence i TOPLEDELSEN – en læringsdiciplin

Det er en spændende rejse, at komme fra nyansat og nogle år efter at bestride jobbet i topledelsen, ikke mindst det at have et afgørende ansvar for en HEL VIRKSOMHED. Det kræver en mental nyorientering, da mange kommer fra en delfunktion, hvor de har gjort indtryk ved at levere gode resultater indenfor et område ex. produktion elller marketing. Nu melder ansvaret sig, hvor hele maskineriet skal levere max resultater 24/7 og samtidig sikre den nødvendige transformation, der gør det sandsynligt for virksomhedens interessenter, at virksomheden også eksisterer om 5 -20 år.

Hvilket landkort, hvilken GPS kan give overblik over de hundredevis af organisatoriske og kulturelle koblinger, der skal fungere i praksis, for at udvikle virksomheden? Hvad skal vi lære organistorisk i næste måned for at kunne levere de strategiske mål i 2028?

EFQM levere dette grundlag ved at tage udgangspunkt i virksomhedens egen virkelighed og SPEJLER, hvilke styrker og forbedringer, den har i forhold til det klassiske trekløver: RETNING – EKSEKVERING – RESULTATER. Og hertil gøre det til et firkøver, ved at monitorere virksomhedens kultur skartpt med hensyn til at den mening medarbejderne har med at levere det som virksomheden stiller sine interesenter (kunder, medarbejdere, samfund, myndigheder) i udsigt.

EFQM Modellen havde allerede SAMFUNDET med som resultatområde i 1990, hvorfor virksomheder, der har arbejdet med denne metode til virksomhedsledelse, let har kunne håndtere nye krav som ESG, bæredygtighed, cirkulær økonomi etc. Ikke blot som en administrativ blindtarm, men som en integreret og koblet orgniastorisk aktivitet og værdiskabelse.

Og så har EFQM Modellen taget hånd om at skabe en overordnet virksomhedsledelse og konkret organisering med værdiskabende processer i stedet for en traditinel funktionel siloorganisering, der hindrer agilitet og dynamisk udvikling af virksomhedens præstationsevne. Det kræver nyorientering mentalt og praktisk i TOPLEDELSEN. Læring og aflæring kommer til at gå hånd i hånd, når topledelsen  får et nyt samlet billede af virksomhedens evner og potentiale. Herunder hvilken betydning topledelsen har for at skabe den rette rammesætning, der gavner hele virksomheden og ikke kun den enklete i topledelsen.

 

Balanced Scorecard er ude af balance

Den firedobbelte bundlinje