Balanced Scorecard er ude af balance

Balanced Scorecard-metoden har for mange virksomheder været en god støtte til at opbygge deres målstyring. Balanced Scorecard-metoden fokuserer på følgende målområder: Finans, Kunder, Processer og Organisatorisk kapacitet. Alt i alt fornuftige resultatområder. Baseret på 25 års erfaring med excellent virksomhedsstyring hos mere end 50.000 europæiske virksomheder, mangler der i dagens forretningsverden perspektivet: SAMFUNDSRESULTATER, som indeholder det vigtige målepunkt: Omdømme. Et ømt punkt for en del virksomheder i øjeblikket. Hvis dette resultatmål og dets udvikling ikke er på tavlen og bliver taget alvorligt, kan med lynets fart reducere egenkapitalen, skabe kundeflugt og berede vejen for en virksomhedslukning.

Vil I som ledere og bestyrelse sikre, at have det rette instrumentbræt, der kan visualisere om den rette position og kunne tage midler i brug til at sætte den rette kurs, er Excellence Modellen med den firedobbelte bundlinje et godt instrument. Og så er Excellence Modellen opbygget, så man som ledelse og bestyrelse kan få indsigt i sammenhængen mellem indsatser og resultater! Det kan hjælpe på virksomhedens spændstighed som organisation!

Få indsigt ved at hente Excellence Modellen på dansk ved at anvende dette link: http://excellencedanmark.dk/download-excellence-modellen/ og se på opbygningen af resultatområderne for en organisation.

Vil du have viden om, hvordan din organisation i praksis kan mestre den excellente tænkning til ambitiøs ledelse og snorlige styring, så tag kontakt til Excellence Danmark. Vi har kørt de første 20.000 timer med Excellence metoden og har uddannet mere end 2.000 ledere allerede.

Den firedobbelte bundlinje

Når enøjet indtjeningsfokus styrer virksomheden ud af kurs
– få det nye kompas til virksomhedsstyring- og ledelse som fri download!

Tænk, hvis et kompas kun kunne vise mod øst? Hvordan skulle man så effektivt kunne navigere over Atlanterhavet med containerskibe – eller lette fra Kastrup Lufthavn med visheden om at lande på rette destination?

Virksomhedsstyring og -ledelse har haft en tid, hvor de finansielle resultater har været den fortrukne kurs. Nye vinde blæser. Bestyrelser og topledere kan derfor med fordel anvende nye metoder til at monitorere mod flere horisonter og lægge den rette balancerede kurs!

Aktuelt er virksomhedens omdømme en parameter, som virksomhedsstyringen skal kunne håndtere som resultatområde og som indsatsområde. Bliver en virksomheds omdømme sat over styr, mister omgivelserne tilliden til virksomheden. Det sætter konkurrenceevnen i slingrekurs.

Tusindvis af de bedste ledere og virksomheder i Europa var fremsynede, da de for 25 år siden lagde grundlaget for den europæiske model for virksomhedsstyring og -ledelse: Excellence Modellen, hvor de introducerede den firedobbelte bundlinje. Den firedobbelte bundlinje stiller krav til virksomheden om at kunne fremvise synlige resultater i relation til: kundetilfredshed, medarbejdertilfredshed, økonomi og samfundsresultater – med særligt fokus på omdømme. Excellente ledere og -virksomheder formår i dag at anvende kompasset og navigere elegant med deres organisation, så der hele tiden er den rette balance på den firedobbelte bundlinje!

Lær mere om at ”Opretholde fremragende resultater” for virksomheder og organisationer, der ønsker at have en forretningsmæssig relevans fremover.  Du finder det i den danske oversættelse af EFQM Excellence Modellen (s. 8), som du kan downloade kvit og frit ved at anvende nedenstående link.

Find dit kompas og giv det videre i dit netværk. Fri download her: https://lnkd.in/dgV6GaC