Gi’ innovation enkassen.
Start med ‘forslagskassen’

En søgning via Børsen viser, at der er over 10.000 hits, når man jagter inspiration om innovation. Så er det jo bare at vælge. Jagten på innovation har stået på de sidste 1000 år, og lige nu gjalder jagthornene, så vi trækker i gummistøvlerne og kikker efter: Industri 4.0, Disruption, Davos og Global Innovation Index. For jo sværere det bliver at være blandt toppen, jo mere kaldes der på innovation og kreativitet.

På Global Innovation Index lå Danmark i 2016 på 8. pladsen. Der er plads til forbedringer, for hvis vi magter at gøre os innovative, vil den positive effekt direkte påvirke virksomhedernes 4-dobbelte bundlinje, og Danmarks bruttonationalprodukt vil stige mod nye højder. Fuldt finansieret velfærd forude!

I Danmark har vi et højt uddannelsesniveau. Vi har let ved at kommunikere med hinanden på tværs af organisationen, hvorfor forudsætningerne for at øge vores innnovationseffektivitet burde være til stede. Vores grundlæggende problem er at få alle ideerne ud og virke i virkelighedens verden. Vi skal transformere vores samfundsmæssige investering til værdi for globale kunder med penge på kortet og til nye effektive løsninger i den offentlige sektor.

At øge innovationseffektiviteten er jo i grunden ikke raketvidenskab, men ”blot” et spørgsmål om at skabe en kultur i sin virksomhed, der starter med, at ledelsen tør spørge, om der er gode ideer eller refleksioner, der kan anvendes til at skabe konkret værdi ud fra det, vi kan, eller det vi rimeligt hurtigt kan lære. De fleste ledelser, jeg har mødt, kan ikke magte at holde liv i en ”forslagskasse”. Hvordan vil de kunne få kassesucces med innovation, hvor medarbejderne er aktive medspillere? Her skal der tænkes og handles i ledelsen, der systematisk skaber den kultur i deres virksomhed, der kan skabe innovation med alle midler – og selvfølgelig med digitalisering. Så op på hesten og tag den organisatoriske dialog om, hvad innovation er i jeres kultur, og hvordan innovationsprocessen kan blive lige så snorlige som virksomhedens faktureringsproces!

Excellente virksomheder arbejder systematisk med at øge innovationseffektiviteten gennem sammenhængende udvikling, hvor ledelse, processer, organisatorisk dialog, medarbejderengagement og andre gode ingredienser befinder sig i et professionelt greb. Effekten er synlig for kunder, organisation, samfund og ejere i form af fremragende resultater. Så er det på plads!

Innovationseffektivitet er en af de otte grundlæggende kulturdimensioner i Excellence tænkningen og bliver kaldt ”at drage fordel af kreativitet og innovation”. Excellente virksomheder har givet helt nyt liv til ”forslagskassen”. De har flyttet sig fra kassetænkning til i stedet at skabe innovation som et organisatorisk fænomen.